onsdag 17 mars 2010

Storstrut


Nero blev kastrerad igår. Han var en så kallad Einstein.. För oss som kan tyska blir detta fantastiskt roligt. Han hade bara "en sten" i påsen - dvs han var kryptorkid. Veterinärerna rekommenderar alltid kastrering vid detta tillstånd eftersom det kan leda till tumörer när den ena testikeln ligger i buken. Trodde att jag skulle hämta en hund med ett snitt i ljumsken, men hittar en morfinpumpad liten varelse med hela buken uppskuren. Fruktansvärt svår operation! Nackdelen med morfin (även för människor) är att det kan påverka andningen. När jag satt och vakade över Nero i ett undersökningsrum hos veterinären fick han sammanlagt 3 andningsstopp. Vid de 2 första räckte det att jag knäppte honom på nosen, men vid det sista fick jag köra 3 fingrar i sidan på honom.. Han var så medtagen att veterinären lät kanylen sitta kvar i benet för eventuell akut medicinering. Den drar jag själv idag eftersom jag inte vill att han ska behöva åka iväg till veterinären bara för det. Familjen har beslutat att det aldrig blir fler djur..Denna lilla sega schnauzer hoppas vi få behålla i många år framöver. Efter allt han gått igenom är han fortfarande kärleksfull och visar tillit till människor. Det har grävt ett rejält hål både i plånbok och ork hos familjen men får vi bara behålla honom är det värt allt! Det är "bara" en hund, men man får en helt annan förståelse för människor som förlorat sina närmsta anhöriga..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar